Allmänna köpevillkor
Gastróma Sverige AB
Org.nr 559365–7504
Helhetsleverantören Gastróma.se drivs av Gastróma Sverige AB (org.nr 559365–7504) med säte i Borås, Sverige. Den säljande parten benämns under köpevillkoren som Gastróma, den köpande parten benämns som konsument eller kund. Gastrómas webbhandel är uppdelad utefter följande två konsumentgrupper; företag samt privatperson. Priserna anges inklusive moms mot konsumentgruppen privatperson och exklusive moms mot företag. Alla produkter handlas i valutan svenska kronor (SEK). Gastróma rättar sig efter de lagar och regler som gör sig gällande vid försäljning till våra kunder. För vidare information om tillämplig lagstiftning vänligen se mer information hos konsumentverket här.
Godkända betalsätt
Privatkunder
Privatkunder kan välja att betala via följande betalningsalternativ:
- Kortbetalning – Betala direkt (betaltjänst via Svea ekonomi)
- Svea ekonomi – Faktura eller dela upp din betalning
- Förskottsbetalning – Via Bankgiro (endast vid köp via telefon eller direktsälj)
Företagare
Företagare kan välja att betala via följande betalningsalternativ:
- Kortbetalning – Betala direkt (betaltjänst via Svea ekonomi)
- Svea ekonomi – Faktura eller dela upp din betalning
- Förskottsbetalning – Via Bankgiro (endast vid köp via telefon eller direktsälj)
- Faktura – 30 dagar netto (fakturaavgift 29 kr netto)
- Leasing – Via Svea ekonomi
Kortbetalning
Gastróma godtar kortbetalning från Mastercard och VISA. Vi använder oss utav betaltjänsten Svea ekonomi för att försäkra oss om att transaktionen görs på ett tillförlitligt och säkert sätt.
Svea Ekonomi – Faktura
För att godkännas för betalning via Svea ekonomis faktureringstjänst så måste kunden vara myndig samt vara folkbokförd i Sverige. Artiklar beställda genom Gastróma och betalda via Svea ekonomis faktureringstjänst skickas till kundens folkbokförings-adress. Fakturan skall betalas inom 14 dagar netto efter att artikeln/artiklarna har lämnat Gastrómas eller Gastrómas partners lager. Vid försenad betalning utgår lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 12 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.
Svea Ekonomi – Påminnelseavgift
Gällande fördröjd eller utebliven inbetalning erläggs en påminnelseavgift kunden. Summan av avgiften uppgår till 29,00SEK vid ett orderbelopp under 60,00SEK. Vid ett skuldbelopp som överskrider 100,00SEK uppgår påminnelseavgiften till 60,00SEK. Tillika tillfogas en dröjsmålsränta plus gällande referensränta ursprungsfakturan. Vid betalning efter Förfallodag utgår lagstadgad påminnelseavgift med f.n. 60 kr, förseningsavgift med f.n. 145 kr och övertrasseringsavgift med f.n. 85 kr.
Svea Ekonomi – Dela upp betalningen
Om du väljer att delbetala din faktura enligt fakturans villkor övergår skulden till
ett konto, varvid Sveas Allmänna villkor Delbetalning/Konto 20220103 gäller.
Förskottsbetalning – Via Bankgiro
I samband med betalningsmetoden förskottsbetalning via bankgiro så skickas orderbeloppet i SEK direkt från kundens bankkonto till Gastrómas bankgiro. Vid förskottsbetalning är det av största vikt att privatkunder skriver sitt personnummer och att företagare skriver sitt organisationsnummer som referensnummer på inbetalningen till Gastróma. Anvisningar om hur detta går till redogörs för på orderbekräftelsen som ges kunden efter att förskottsbetalning valts som betalsätt vid utcheckning från varukorgen. Bägge konsumentgrupper uppmanas att skicka en elektronisk betalningsbekräftelse till oss på info@gastroma.se.
Inbetalningen skall skickas till:
Gastróma Sverige AB
Bankgiro: 5832-1233
Bank: SEB
Uppdaterade villkor SVEA EKONOMI 20-06-2024
Företagsfaktura
Följande gäller för kunder som handlar i egenskap av företag och väljer betalning via faktura (”företagsfaktura”).
Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum (eller det datum som framgår av fakturan). Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 12 % per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.
Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.
GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08-514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.
Leasing – Via Svea Ekonomi
Till företagare erbjuder Gastróma leasinglösningar genom Svea ekonomi. Företagaren beställer de önskade artiklarna från Gastróma, Svea ekonomi inhandlar sedan utrustningen varpå de hyr ut den till företagskunden. Företagaren har tillåtelse att bruka utrustningen under tiden som Svea ekonomi äger den, när avbetalningen är fullbordad går äganderätten över till företagaren.
Orderbekräftelse och leveransvillkor
Beställningar görs genom www.gastroma.se, via utesäljare, per mejl eller över telefon. En orderförfrågan måste bekräftas av Gastróma för att beställningen skall anses bindande, detta görs via en orderbekräftelse som tilldelas kunden via elektronisk post före utförd leverans.
För konsumentgruppen privatkund räknas moms om 25% alltid in i det angivna priset som publiceras på hemsidan. För konsumentgruppen företagare så presenteras i stället produktpriserna alltid exklusive moms om 25%. Gastróma förbehåller rätten att uppvisa skilda prissättningar för de olika konsumentgrupperna.
Kund kan följa aktuellt lagersaldo för varje specifik artikel, Gastróma reserverar sig i avseende till möjliga tryckfel gällande lagersaldo, prissättningar och produktinformation. Leveranstiden är i regel 1 till 3 arbetsdagar i det fall att de beställda artiklarna finns att tillgå vid Gastrómas lager i Borås. Vid beställning utav ”beställningsvaror” som skickas från leverantörs lager (fjärrlager) eller som ligger på inleverans till Gastrómas lager så kan leveranstiden variera mellan 4 dagar och 8 veckor, normal leveranstid på dessa varor är vanligtvis 14 arbetsdagar.
Fraktavgift – B2C (Hela Sverige Privatperson)
Alla priser anges i SEK, inklusive moms. Kostnad för leverans tillkommer på samtliga beställningar, om du inte väljer att hämta din beställning själv.
Försändelser till privatpersoner skickas med DHL till närmaste service point, där paketet måste hämtas ut inom 7 dagar för att undvika en kostsam retur, vilken köparen ansvarar för.
I vissa fall skickas varan som pall eller med hemleverans, då levereras den istället direkt till kundens adress.
Notera att en kostnad tillkommer för alla möbler / skrymmande gods, frakten beräknas efter köpet och hålls öppet tills att kunden godkänt fraktkostnaden.
Fraktavgift – B2B (Hela Sverige Företag)
Alla priser anges i SEK, exklusive moms. Fraktkostnad tillkommer på samtliga beställningar, om du inte väljer att hämta din beställning själv.
Leveranser skickas med DHL och anpassas efter beställningens volym – antingen som paket, till närmaste service point, eller med pallservice direkt till er adress.
Leveranshinder och extra avgifter
Vid eventuella leveranshinder debiteras kunden enligt DHL:s gällande prislista. Kostnad för lagerhållning kan också tillkomma. Betalning sker via faktura, och en faktureringsavgift på 29 SEK netto tillkommer.
Gastróma garanterar att beställda produkter kommer fram i sin helhet till slutkundens leveransadress efter att en orderbekräftelse har skickats till slutkunden. Detta betyder att i de fall en vara skulle skadas eller försvinner under transporten så ersätter Gastróma detta via antingen återbetalning eller ersättning av sagd vara.
För att garantera snabb hantering av möjliga transportskador så måste slutkunden rapportera identifierade skador till oss inom 3 dagar från leveranstillfället eller strax efter mottagande, av-emballering och kontroll av leveransen. Gastróma godkänner inte på några villkor att kunden brukar skadade varor. Defekta produkter måste förvaras i sitt originalemballage. Vid returer till oss så kommer produkten genomgå en besiktning och skadeärendet kommer att hanteras i enlighet med våra gällande rutiner. Kunden uppmanas att kontakta Gastrómas kundservice via elektronisk post för anmälan av transportskador. Adressen är info@gastroma.se.
Under returer från slutkund till Gastrómas lager så ansvarar slutkunden för varutransporten och risken associerad med transporten. Outlösta paket återbetalas till kunden, en avgift utgår för att täcka returkostnaden.
Leveransförseningar orsakade av Gastróma meddelas snarast till konsument per elektroniskt mejl alternativt via telefon.
Icke fullbordade leveranser kan i ovanliga fall uppstå. Detta grundar sig i att Gastróma ej kan garantera fullgott verkställande av tredjeparters åtaganden gentemot Gastróma. Beträffande leveransförseningar så förbehåller Gastróma sig rätten att friskriva sig från eventuella anspråk på kompensation från slutkunden.
I samband med hemleverans till privatkund skall kunden kunna visa upp legitimation, det samma gäller då leveransen går till ett utlämningsställe. Gastróma vill göra privatkunden uppmärksam på att outlösta paket från utlämningsställe resulterar i att kunden debiteras en returavgift som fastställs efter att Gastróma erhållit underlag från frakttjänsten, vi drar endast av den faktiska kostnaden för returfrakten vilken varierar från fall till fall beroende på volym.
I samband med leverans till företagare så bifogas alltid en följesedel som visar levererade produkter.
Vid order utav möbler och skrymmande varor så kontaktas kunden gällande frakt antingen före eller efter köpet.
Privatpersoner eller företag som mottar en felleverans från Gastróma har en skyldighet att underrätta vår kundservice om detta, Gastrómas kundservice kan nås per elektroniskt mejl på denna adress info@gastroma.se.
Vid eventuella leveranshinder debiteras kund utifrån gällande prislista hos DHL, betalning sker via faktura. En faktureringsavgift om 29 kr netto tillkommer.
Datajusteringar
Gastróma reserverar sig rätten för att i efterhand revidera felaktiga uppgifter gällande prissättning och leveransinformation. Vid feltryck rörande produktinformation, lagersaldo och/eller pris så förbehåller Gastróma sig rätten att justera dessa.
Produktbilder och multimedia
Gastróma eftersträvar alltid att exponera våra produkter på ett så korrekt sätt som möjligt via högupplösta produktbilder och multimedia filer. Gastróma använder sig utav officiella bilder från våra tillverkare och/eller distributörer. Gastróma skapar också egna marknadsföringsmaterial och produktbilder. Beklagligtvis så kan Gastróma inte lämna någon garanti för att artiklarna presenterade via www.gastroma.se upplevs som de gör i verkligheten, däremot arbetar Gastróma ständigt för att förbättra webbhandeln. Om privatkunder eller företagare upplever bildmaterialet på vissa artiklar som missvisande så mottas gärna denna informationen av Gastróma via elektronisk post på info@gastroma.se.
Rabattkoder
En rabattkod utfärdad av Gastróma är endast aktiv för den privatkund, företagare eller kampanj som koden har genererats för. Koderna kan ej kombineras med andra rabattkoder, kampanjer eller offerter. Rabattkoder genererade för företagare kan nyttjas upprepade gånger. Rabattkoden skall på inga villkor delas med personer som ej på något sätt är knutna till det företag som koden har genererats för, detta agerande ses av Gastróma som ett avtalsbrott.
Rättsliga tvister
Gastróma Sverige AB (org.nr 559365–7504) följer Allmänna reklamationsnämndens föreskrifter gällande sina köpevillkor. Svensk lag skall tillämpas vid lösning av eventuella rättsliga tvister, dessa tvister skall finna sin lösning antingen i Sverige med hjälp av Allmänna reklamationsnämnden eller på EU nivå med hjälp av European Commission Online Dispute Resolution. Ytterligare information om konsumenträttigheter går att finna på konsumentverkets hemsida. Både privatkunder och företagare hänvisas till Gastrómas kundservice gällande frågor om köpevillkor. För kontakt med institutionerna nämnda i detta stycke vänligen följ länkarna bifogade nedan.
Garantier och reklamationsrätt
Privatkunder
För privatkunder så erbjuder Gastróma 3 års reklamationsrätt på sålda produkter.
Gastróma rekommenderar alla kunder att noggrant läsa de bruksanvisningar och/eller skötselråd som medföljer produkterna vid leverans.
Funktionsfel som uppstår på artikeln under den av Gastróma utlovade garantitiden täcks av garantin. Beträffande de fall där artikeln visar sig vara funktionsduglig så gäller ej garantin. Rörande krav på nyttjande av garanti på en artikel som visar sig vara utsatt för ett handhavande fel som grundar sig i att kunden visat sig oaktsam eller inte har följt bruksanvisning så utgår ingen garanti.
För att utnyttja garanti och/eller reklamationsrätt uppmanas kunden att kontakta Gastrómas kundservice via elektroniskt mejl på info@gastroma.se. Behöver du istället beställa service på en utav Gastróma såld artikel kontakta vår servicepartner via info@gastroma.se.
Företagare
Artiklarna som säljs via www.gastroma.se är avsedda för bruk i både privata hushåll och i kommersiell miljö. Produkter ämnade för bruk i kommersiell miljö publiceras under konsumentgruppen företagare, produkter ämnade för bruk i hushållsmiljö publiceras under konsumentgrupp privatkund. Gastróma kan ej lämna några garantier för produkter ämnade för hushåll som brukas i kommersiell miljö. Gastróma erbjuder 6 månaders garanti för artiklar som är ämnade för nyttjande i kommersiell miljö.
Gastróma rekommenderar alla kunder att noggrant läsa de bruksanvisningar och/eller skötselråd som medföljer produkterna vid leverans.
Funktionsfel som uppstår på artikeln under den av Gastróma utlovade garantitiden täcks av garantin. Beträffande de fall där artikeln visar sig vara funktionsduglig så gäller ej garantin. Rörande krav på nyttjande av garanti på en artikel som visar sig vara utsatt för ett handhavande fel som grundar sig i att kunden visat sig oaktsam eller inte har följt bruksanvisning så utgår ingen garanti.
För att utnyttja garanti och/eller reklamationsrätt uppmanas kunden att kontakta Gastrómas kundservice via elektroniskt mejl på info@gastroma.se. Behöver du i stället beställa service på en utav Gastróma såld artikel kontakta vår servicepartner via info@gastroma.se.
Gällande profiltryck så lagerhåller Gastróma dessa produkter för kunden, order som godkänts enligt överenskommelse måste upphandlas inom 6 månader från orderdatum.
Ångerrätt för distansköp
Enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59) har privatpersoner rätt till 14 dagars ångerrätt vid köp som sker på distans eller utanför fysiska affärslokaler. Ångerfristen börjar löpa från den dag då varan mottagits. Observera att denna rätt inte gäller för företag samt att undantag kan förekomma, till exempel vid specialtillverkade produkter eller produkter som godkänts via offert.
Villkor för retur:
- Returfrakten bekostas av konsumenten och sker på konsumentens risk.
- Gastróma skickar ut en returfraktsedel via kundservice.
- Kunden ombeds använda en frakttjänst som levererar till företagsadress (ej till ombud eller utlämningsställe).
- Om Gastróma ombes hämta upp en retur, tillkommer en kostnad baserat på varans volym, hantering och avstånd.
Återbetalning:
- Återbetalning sker till det konto som angetts vid köpet, med avdrag för returfrakt och eventuell värdeminskning.
- En returhanteringsavgift på 15 % av ordervärdet tillkommer.
- Vid ångrat eller avbrutet köp gäller inte rabatterade fraktvillkor – dessa kostnader debiteras kunden och dras av från återbetalningen.
- Ångerrätten gäller inte för köp under 400 kr.
Vid frågor, vänligen kontakta vår kundservice via e-post: info@gastroma.se
En eventuell kostnad för värdeminskning dras av på beloppet. Det tillkommer en kostnad på 15% utav ordervärdet för returhanteringen.
Vid retur av skor från Sika Footware så måste köparen stå för uppbokning samt fraktkostnad för returen, återbetalning görs så snart returen registreras hos Sika på denna adress:
Sika Footwear A/S
HI-Park 301
DK-7400 Herning
Slutkunden har enligt laga rätt möjlighet att hantera en köpt produkt för att säkerställa dess egenskaper och funktionsduglighet. För att ångerrätten skall göra sig gällande krävs det att originalförpackningen på varan är i brukligt skick. Eventuella returer skall returneras i samma skick som de sändes ut till kund, detta innebär att inneremballage, förpackningar, bruksanvisningar och tillbehör skall finns medräknade i returen. I de fall att varan returneras med skadat emballage eller kräver arbete för att återställa godset till säljbart skick så utgår en avgift baserad på volym och hanteringskrav på godset.
Ångerrätten gäller inte när du handlar som företagare om inte en sådan möjlighet avtalats på förhand. Vid ett ångrat köp eller om varan ej mottages vid leverans utgår en administrativ avgift samt fraktavgifterna för utleverans samt retur.
Ej uthämtade paket
Om du inte hämtar ut ditt paket debiteras en avgift på 250 SEK Netto, vilket motsvarar kostnaderna för expeditionsavgift, returfrakt och hantering. Betalningsvillkor är 30 dagar. Vid försenad betalning tillkommer en påminnelseavgift på 60 SEK, samt dröjsmålsränta och eventuella inkassokostnader.
Om du ångrar ditt köp efter att paketet har skickats måste du ändå hämta ut det från ditt utlämningsställe och returnera det till oss enligt våra returvillkor. Om paketet inte hämtas ut registreras det automatiskt som ej uthämtat och avgiften debiteras därefter.
Gastróma reserverar sig för att återbetalning av returer kan ta upp till två veckor från det att förfrågan om återbetalning inkommit till Gastrómas kundservice. Efter att återbetalning är utförd så kan det ta några dagar innan pengarna går att se på kundens konto.